Rubriek: Verkeer verleden tijd
Werken aan verkeerssituaties in de wijk is actueler dan ooit, de fietsroute om de Noord, herinrichting van de Weerdsingel O.Z., de verkeersroute door Votulast. Over verkeer en vervoer in het verleden is ook een en ander te vertellen. Dit doe ik aan de hand van historische foto’s. Deze eerste keer brengt ons een kleine eeuw terug naar een situatie op de Bemuurde Weerd O.Z.
“Zaterdag 20 dezer reed op de Bemuurde Weert, ter hoogte van de Adelaarstraat, ‘n auto van de firma Stempvoort van den weg af en kwam met den kop op den lager gelegen steenen stijger terecht. Het scheelde maar weinig of het geheele gevaarte was op een der daar gemeerd liggende schepen terecht gekomen.” Zo stond op 26 februari 1926 te lezen op de voorpagina van de 46ste editie van het familieweekblad Utrecht in Woord en Beeld.
Foto: Utrechts Archief
Veel bekijks
Het onderschrift bij de foto (Het Utrechts Archief) gaat verder: “Het geval had natuurlijk veel bekijks. Een van onze actieve abonné’s die op ‘t oogenblik dat ‘t ongeval gebeurde, ter plaatse was, gaf ons fluks een telefoontje en een kwartier later hadden wij het interessante moment voor onze lezers op de gevoelige plaat vastgelegd.”
Van Stempvoort transport
De vrachtwagen, een Ford model TT, is van Van Stempvoort Transport uit Veenendaal. Deze auto was van de lijndienst, die elke dag reed tussen Veenendaal en Utrecht. “We vervoerden van alles: Persil-zeep uit Nieuwegein, handel van Sola uit Zeist, las-elektroden van Philips,” aldus Jochem van Stempvoort, een kleinzoon van de oprichter van het bedrijf in het AD in 2015. Het ongeluk kon gebeuren, doordat de chauffeur was vergeten de handrem erop te zetten.
Foto: Utrechts Archief
Ford Motor Company
De T-Ford was een van de eerste auto’s die in massaproductie werd genomen. In 1918 was de helft van alle auto’s op de wereld een T-Ford. Er werden 15 miljoen exemplaren van verkocht. In 1917 werd begonnen met de productie van de vrachtwagenvariant, Ford model TT. Ford leverde alleen het chassis met motor en de klant moest zelf de opbouw en bestuurderscabine laten maken en plaatsen. Dit laatste verklaart ook de diversiteit van uitvoeringen van de TT-Ford.
Van Stempvoort Transport heeft tot begin van deze eeuw bestaan. Toen kwam het in zwaar weer terecht en volgde er een faillissement. GjvZ
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2024 No. 1, Februari
Tuinwijkroute groener, gezonder en veiliger
• lees artikel
Clubbin' de wijk
• lees artikel
Straatstijl
• lees artikel
De voorziening
• lees artikel
Ik vertrek....naar Italië!
• lees artikel
Verkeer verleden tijd
• lees artikel
Vogels kieken
• lees artikel
Wat doet u hier?
• lees artikel