Weg met het verkeer!
Votulast is helemaal klaar met de onveilige verkeerssituatie in de wijk. Met name de ‘doorgaande route’ over de Adelaarstraat, Willem van Noortstraat en de Anthonius Matthaeuslaan of Pieter Nieuwlandstraat levert veel overlast op. Bewoners balen van de vele auto’s, bussen en scooters die dwars door de wijk rijden, ook op plaatsen waar dat helemaal niet de bedoeling is, zoals de dertig kilometerzone. Bewoners maken ook dagelijks gevaarlijke situaties mee door het vele verkeer en de onhandige indeling van deze straten. Grootste ergernis is asociaal rijgedrag.
“Auto’s, brommers, bussen en fietsers. Alles knalt hier door elkaar heen, het is een wonder dat het zo vaak goed gaat. Moet je kijken: hoe hard die auto rijdt! Minstens vijftig, maar dat kán hier helemaal niet!” Ashain el Hadaoui heeft vanuit zijn Vershoek aan de Willem van Noortstraat goed zicht op het verkeer. “Fietsers die hier de straat opdraaien, kijken nergens naar en houden geen rekening met verkeer dat vijftig rijdt. Voetgangers hebben geen idee waar ze kunnen oversteken omdat er geen duidelijke oversteekplaatsen meer zijn.”
Veel mensen, veel emoties
De Gemeente Utrecht erkent dat er problemen zijn. Margreet Kikkert, projectmanager verkeer: “Er is veel verkeer dat geregeld vaststaat. Op de Pieter Nieuwlandstraat bijvoorbeeld, waar bijna vierduizend auto’s per dag rijden. Om het probleem verder in kaart te brengen starten we binnenkort een kentekenonderzoek om te kijken met welk verkeer we te maken hebben. Rijden hier alleen wijkbewoners, of gebruikt de rest van Utrecht dit toch als doorgaande route?” Dat laatste staat voor buurtbewoner Jasper de Jong wel vast. “Alle navigatiesystemen leiden het verkeer door deze straten de wijk in en niet via de Talmalaan.” Jasper is aanwezig op een van de drukbezochte informatiebijeenkomsten over verkeer in Votulast. “De grote hoeveelheid mensen verrast me, net als de emoties. Er lijkt een punt te zijn bereikt.”
Aanpakken hufterig gedrag
De aanwezigen dragen oplossingen aan: meer of hogere verkeersdrempels, asfalt vervangen door klinkers, instellen van eenrichtingsverkeer en een verkeersknip ter hoogte van het Willem van Noortplein. En vrijwel iedereen vraagt om meer controle. Handhaving van de maximumsnelheid en het aanpakken van hufterig gedrag, zoals het over de stoep rijden door fietsers én automoblisten. Ook het dodelijk ongeval afgelopen maart op de Willem Van Noortstraat komt ter sprake: “Blijkbaar ligt die weg er toch zo bij dat je het in je hoofd haalt om hard te rijden.” Wijkagent Tim Breman stelt dat handhaven alleen niet genoeg is. “Het gaat ook om mentaliteit. We kregen van bewoners klachten over verkeer dat tegen de rijrichting inrijdt op de Van Humboldtstraat. Bij optreden blijkt steeds weer dat het vooral bewoners zelf zijn die dat doen.”
Van klinkers tot bussluis
Margreet Kikkert geeft aan dat voor de gemeente alle opties open blijven: op korte termijn aanpassingen in de bestaande situatie en op de langere termijn structurele maatregelen. We zijn heel benieuwd naar de uitkomst van het kentekenonderzoek. Ashain weet het al: “Leg overal klinkers neer! Een automobilist moet denken dat hij een dorp inrijdt. Dan haalt ie het vanzelf niet in zijn hoofd om vijftig kilometer te rijden. Als dat niet helpt, leg hier dan maar een bussluis neer.” NVDH
Reacties
"Alle navigatiesystemen leiden het verkeer door deze straten de wijk in en niet via de Talmalaan.”
Heerlijk. "Not in my backyard". Aan de draaiweg en de Talmalaan wonen OOK mensen en die zien OOK al 10.000 auto's per 24 uur.
door Bram op maandag 19 juni 2017 om 21:14
Gisteravond op de eerste werksessie over het verkeer in deze straten werd oa het volgende duidelijk na 2 weken kenteken camera's :Willem van Noortstraat, Adelaarstraat 8500 auto's/24uur 66% sluipverkeer Pieter Nieuwlandstraat 7000 auto's/24uur 50% sluipverkeer gemeente wil overal 30km/uur invoeren maar geld voor bijbehorende straat inrichting wordt moeilijk
door Henri.koopman op woensdag 14 juni 2017 om 16:49
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2017 no. 3, Mei
Weg met het verkeer!
• lees artikel
Buurtbaasjes
• lees artikel
Leergaloos verbindt oud en jong
• lees artikel
Straatpraat
• lees artikel
Doodgewoon
• lees artikel
Oud en Nu
• lees artikel
De leesclub van alles
• lees artikel
Check m'n plek
• lees artikel