Votulastkrant logo

Ook Votulast krijgt stadsboulevard

In 2023 is de Kardinaal de Jongweg geen vierbaansweg meer. De gemeenteraad heeft voor de zomer ingestemd met plannen van het college van Burgemeester en Wethouders om ook aan de noordoostkant van Utrecht diverse doorgaande wegen om te bouwen tot stadsboulevards. Volgens deze plannen zal de Kardinaal de Jongweg voortaan twee rijstroken tellen en geldt er een lagere maximumsnelheid. De vrijgekomen ruimte wordt omgezet in groen.

Aan de zuid- en westkant van de stad is de omvorming van straten als ’t Goylaan, de Beneluxlaan en de Lessinglaan van verkeersslagader naar stadsboulevard al in volle gang. Het is de bedoeling dat ook de Kardinaal de Jongweg een boulevard wordt: de rijbaan wordt smaller, krijgt minder capaciteit en de vrijgekomen ruimte wordt ingericht met bomen en ander groen. Wandelaars en fietsers moeten op meer plaatsen en vooral sneller de weg kunnen oversteken.



Gebiedsvreemd verkeer
Met de versmalling van de Kardinaal de Jongweg weert de gemeente ‘gebiedsvreemd autoverkeer’. Het is de bedoeling dat automobilisten zo lang mogelijk op de ring rond Utrecht blijven rijden en de weg niet meer gebruiken als kortere en vooral snellere doorsteek. Van de versmalde weg zou alleen nog lokaal verkeer gebruik moeten maken, een werkwijze waarvoor al eerder gekozen is bij onder andere de route Adelaarstraat – Antonius Matthaeuslaan.

Luchtkwaliteit
De gemeente wil met haar plannen in een groot deel van de stad het autoverkeer verminderen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en meer ruimte te geven aan andere verkeersdeelnemers, met name de fiets en de wandelaar. Door de andere inrichting van de weg wordt ook de snelheid van het autoverkeer omlaag gebracht waardoor de geluidsoverlast teruggebracht wordt.

Komen we nog thuis?
Kerstin Steinhart, lid van de Wijkraad Noordoost, houdt zich bezig met verkeer. De komst van de boulevard zorgt volgens haar voor een complex probleem. “Ik snap heel goed dat de gemeente het autoverkeer wil terugdringen door af te dwingen dat auto’s op de ring blijven. Anderzijds komen er steeds meer woningen bij in onze wijk en komen er dus ook steeds meer auto’s bij van mensen die onze wijk toch echt als eindbestemming hebben. Als je ziet hoe vaak het verkeer vaststaat van de Monicaknip tot aan de molen aan toe; dat kan op de Kardinaal de Jongweg ook gebeuren. Bewoners vragen zich terecht af of ze nog thuis kunnen komen met de auto.”

Hulpdiensten
Een ander angstbeeld is de ambulance of brandweerauto die vaststaat op de smalle weg. Kerstin: “De snelheid van de hulpdiensten gaat er natuurlijk op achteruit. Dat zie je op de vernieuwde ’t Goylaan gebeuren, maar ook op de Oudenoord. Voor dat probleem moet nog een goede oplossing verzonnen worden. Een hulpdienst op twee wielen, of eentje die over het verkeer heen op de juiste bestemming kan komen.”

Tijd
Voorwaarde voor het plan is de herinrichting of uitbreiding van andere wegen, waaronder de noordoostelijke ring en de Waterlinieweg. Ook zal de A27 moeten worden verbreed. Kerstin: “Er gaat een ruime tijd overheen voordat die wegen zijn vernieuwd. Ik denk dat het nog wel eens een jaar of tien kan duren voordat de Kardinaal de Jongweg aan de beurt komt.” NVDH

Reageer

Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.

Reactie
Uw naam
Dit veld niet invullen!
Uw email
uw e-mailadres verschijnt niet op de site
 

Zoeken in votulastkrant.nl

Ook in deze krant

2016 no. 6, December

Ook Votulast krijgt stadsboulevard
lees artikel

Te gast in Votulast
lees artikel

Van tent naar tapperij
lees artikel

Gert-Jan vertelt...
lees artikel

Gedoe rond afval
lees artikel

Wijkverhalen
lees artikel

Nieuwe Tolkien in de vogelenbuurt
lees artikel

Marktplaats in de wijk
lees artikel

Sint Maarten in de wijk
lees artikel