Maak er een 30 kilometerzone van!
Weinig zaken roepen meer emoties op bij bewoners van Votulast dan het verkeer. Een nieuwe route voor de bus, minder parkeerplaatsen, introductie van eenrichtingsverkeer of een nieuwe fietsstraat. Alleen al een advies voor een aanpassing kan hele straten in beweging brengen. Dat ondervond ook Wijkraad Noordoost. Hun advies om het verkeer terug te dringen door in de Pieter Nieuwlandstraat eenrichtingsverkeer in te stellen leidde tot veel commotie bij bewoners van omliggende straten.
“Terecht,” zegt Wijkraadslid Kerstin Steinhart. “We hebben veel reacties gekregen, per mail en ook op onze informatieavond. In ons advies stelden we voor om de Pieter Nieuwlandstraat voor auto’s alleen bereikbaar te maken in de richting van het benzinestation naar het Willem van Noortplein. Dat zou betekenen dat er een weg minder zou zijn voor verkeer dat de wijk wil verlaten. Bewoners waren het niet eens met het advies, ze waren bang dat dit zou leiden tot veel meer verkeer in de Antonius Matthaeuslaan en de Ingenhouszstraat en ze hebben gelijk. Ons advies was niet goed en daarom hebben we het weer ingetrokken.”
Engelengeduld
De leden van de wijkraad hebben geleerd van hun voorbarige advies. “Dergelijke commotie willen we niet nogmaals veroorzaken. We moeten ons bezighouden met signaleren en niet zonder meer oplossingen aandragen. Dat is onze taak niet. Wel moeten we de gemeente blijven vragen om actie, waar de neiging bestaat veel uit te stellen. Wij kennen de verkeersituatie in de wijk én de weg naar de gemeente goed. En kunnen daarom wat bereiken, al is daar vaak engelengeduld voor nodig. We blijven agenderen, navragen en duwen.”
30 Kilometerzone
De wijkraad blijft van mening dat de verkeersituatie in de wijk anders moet. Kerstin: “De wegen naar de Kardinaal de Jongweg toe zijn te druk. Ze zijn niet ingericht op het vele verkeer en de vele verschillende soorten verkeersdeel-nemers. Daarom blijven we er bij de gemeente op aandringen om die hoek mee te pakken. En dan bedoel ik dat integraal: we steunen het plan om een 30 kilometerzone in te stellen van de Kaatstraat, de Adelaarstraat tot en met de Antonius Matthaeuslaan en de Pieter Nieuwlandstraat. Zo ook met de ideeën om de Pieter Nieuwlandstraat smaller te maken en de ligging van het fietspad bij het Shellstation aan te pakken.’
Stop met experimenteren
De wijkraad dringt aan op samenhang. “De gemeente moet stoppen met experimenteren door het plaatsen en weer weghalen van vluchtheuvels, paaltjes en verkeersdrempels. Zo is er voor het vastgelopen verkeer tussen de Adelaarstraat en de Monicabrug nog steeds geen oplossing – al beweert de gemeente van wel. Ondanks de verhoging van de stoep bij Il Mulino en aanpassingen bij de brug kent die route nog steeds problemen. Er staan files en voor fietsers is die route onveilig. We maken ons ook zorgen over de vele nieuwe woningen die worden bijgebouwd. Al die nieuwe bewoners van bijvoorbeeld het Zijdebalengebied gaan straks over de Draaiweg en de Talmalaan rijden. We roepen de gemeente op om niet te wachten tot er problemen zijn, maar nu vast na te denken over een goede inrichting.” NVDH
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2017 no. 1, Januari
Votulastkrant zoekt nieuwe medewerkers!
• lees artikel
Maak er een 30 kilometerzone van!
• lees artikel
Buurtbaasjes
• lees artikel
Do-re-mi-fonetisch zingen
• lees artikel
Straatpraat
• lees artikel
Vrienden van de Joseph
• lees artikel
Oud en Nu
• lees artikel
Huiskamer voor koffie en meer
• lees artikel
Check m'n plek
• lees artikel