Rubriek: Verkeer verleden tijd
Werken aan verkeerssituaties in de wijk is actueler dan ooit, de fietsroute om de Noord, herinrichting van de Weerdsingel O.Z., de verkeersroute door Votulast. Over verkeer en vervoer in het verleden is ook een en ander te vertellen. Dit doe ik aan de hand van historische foto’s. Deze keer richt ik me op de aanleg van wegen en straten in onze wijk en de randen daarvan.
In vroegere tijden, toen van Vogelenbuurt, Tuinwijk en Staatsliedenbuurt nog geen sprake was, liep er langs de Wittevrouwensingel en de Weerdsingel O.Z. een zandweg. Daarnaast stonden bomen en enkele villa’s. Later, toen er meer bebouwing kwam, werden de straten verhard.
Bestrating
Veel van de wegen werden in eerste instantie dichtgeslagen met kasseien, ook wel bekend als kinderkopjes. Onder andere de eerder genoemde singels, de Koekoekstraat, Adelaarstraat en de Blauwkapelseweg waren hiermee bedekt. De wegen maakten door de kasseien veel lawaai, ook waren ze hobbelig en werden bij winters weer spiegelglad. In de tweede helft van de 19e eeuw werd er steeds meer gewerkt met straatbakstenen oftewel klinkers. Geen nieuw product, maar door de opkomende mechanisatie en het ontstaan van vaste ovens konden er meer en betere klinkers worden geproduceerd.
Asfalt
Door de opkomst van de auto in het begin van de 20e eeuw komt de ontwikkeling van de Nederlandse infrastructuur echt op gang. De zoektocht naar een sterk en dicht wegdek betekent de doorbraak van asfaltwegen. De komst van de stoomwals en in 1923 de asfaltmengmachine zijn daarbij belangrijk. Met het verdwijnen van de stadstram verdwenen ook de overbodig geworden rails uit de stad en dus ook uit onze wijk. Als er nog kasseien waren, verdwenen die onder het wegdek. Op de foto (F.F. van der Werf) uit 1958 zien we asfalteringswerkzaamheden op de hoek van de Koekoekstraat en de Adelaarstraat.
Foto: Utrechts Archief
Een nieuwe weg
Rond 1963 wordt aan de noordgrens van onze wijk de
Kardinaal de Jongweg aangelegd. Een brede geasfalteerde weg voor de sterke uitbreiding van het autoverkeer. Op de foto van L.H. Hofland is de in aanleg zijnde weg te zien, met rechts het Shell tankstation. Een aantal jaren later wordt de rotonde bij de Talmalaan aangelegd (sinds 1980 Salvador Allendeplein), zoals is te zien op de foto van T. van Rijnberk uit 1967.
Foto: Utrechts Archief
Intussen is de Kardinaal de Jongweg versmald en wordt er druk nagedacht over autoluwe maatregelen op drukke wegen in onze wijk.
Foto: Utrechts Archief
GjvZ
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2024 No. 5, September
U rijdt...te snel
• lees artikel
Clubbin' de wijk
• lees artikel
Straatstijl
• lees artikel
Votulast is twee monumenten rijker
• lees artikel
Griftsteede: niet snijden maar wel schaven
• lees artikel
Verkeer verleden tijd
• lees artikel
Een eigen plek
• lees artikel
Wat doet u hier?
• lees artikel