U rijdt...te snel
In steeds meer straten in Utrecht wordt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingevoerd. De Adelaarstraat is volgend jaar aan de beurt, enkele andere straten in Votulast volgen later. Er wordt nu echter onderzocht of de maximumsnelheid – in navolging van Amsterdam – niet in een klap in heel Utrecht tegelijk verlaagd kan worden. Wat betekent dit voor de herinrichting van straten in Votulast?
Foto: Leonie Kostman
De gemeenteraad heeft op 27 juni een motie aangenomen van D66 om de snelheid in één klap te verlagen. Dit plan wordt nu verder onderzocht. De resultaten van dit onderzoek moeten in het eerste kwartaal van 2025 aan de raad worden gepresenteerd. Daarna wordt een beslissing genomen.
Planning
Volgens de oorspronkelijke planning zouden in Votulast in 2025 de Adelaarstraat en Willem Dreeslaan worden aangepakt. In 2026 volgen dan de Willem van Noortstraat, Antonius Matthaeuslaan, Ingen Houszstraat en Juliusstraat, die deel uitmaken van de zogenaamde Tuinwijkroute. Straten worden idealiter aangepast vóór invoering van 30 km-zones. Dit om meer ruimte te geven aan groen, speelplekken en horeca, maar vooral om ervoor te zorgen dat het verkeer daadwerkelijk zachter gaat rijden: alleen een bordje neerzetten blijkt vaak niet genoeg. De gemeente geeft desgevraagd aan dat er ook geen plannen zijn voor extra handhaving op de nieuwe maximumsnelheid.
Nu is er dus een ander idee: door overal tegelijk de maximumsnelheid te verlagen is het voor iedereen duidelijk hoe hard je mag rijden. Bebording, kleinere ingrepen en handhaving zijn dan voldoende om de snelheid omlaag te brengen, zo is de redenatie.
Drukte en gekte
Kees Bos woont aan de Wittevrouwensingel en weet inmiddels – naar eigen zeggen – alles van 30 km-zones. “De Wittevrouwensingel is niet ingericht op 30 km, en daarom zegt de politie niet te willen en kunnen handhaven. Nu rijdt men daar 60 of harder…” Hij en Henri Koopman houden zich al jaren bezig met het verkeer in de wijk. Ze maken deel uit van een verkeerswerkgroep van wijkcoöperatie Griftstroom. Waarom moet de snelheid überhaupt omlaag? Het belangrijkste doel is volgens de gemeente “om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de straten te verbeteren. Een 30 km/h-inrichting kwam in 2017 al naar voren als oplossing uit een onderzoek in en met de buurt.” Kees en Henri zijn het daar roerend mee eens. Henri: “Vanmorgen was er nog een ongeluk in de buurt.” Hij woont sinds 1985 in de Willem van Noortstaat en is de opdrachtgever van de muurschildering met de oude auto van zijn vader erop in de Willem van Noortstraat van 1935. “Ook een beetje als hint: Kijk eens, in 1935 was dit een mooie laan met bomen, en nu is het een lang stuk asfalt met drukte en gekte.”
Racebaan
Ze benadrukken beiden het belang van handhaven, óf goede snelheid belemmerende aanpassingen. Kees: Denk maar aan de – in mijn ogen mislukte – Koekoekstraat fietsstraat. Daar moest de aanwezigheid van fietsers belemmerend werken, maar als er eventjes geen fietsers zijn, verandert het in een racebaan.”
Groene laan
Als straten deel uit gaan maken van een nieuwe fietsroute – zoals de Adelaarstraat deel wordt van de Fietsroute om de Noord – krijgen de straten een make-over om ze fietsvriendelijker te maken. Een herinrichting lijkt dan alsnog noodzakelijk. Ook de Tuinwijkroute zal groener worden. Daarmee komt de droom van een groene laan door Votulast hoe dan ook in zicht. FK
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2024 No. 5, September
U rijdt...te snel
• lees artikel
Clubbin' de wijk
• lees artikel
Straatstijl
• lees artikel
Votulast is twee monumenten rijker
• lees artikel
Griftsteede: niet snijden maar wel schaven
• lees artikel
Verkeer verleden tijd
• lees artikel
Een eigen plek
• lees artikel
Wat doet u hier?
• lees artikel