Votulastkrant logo

Votulast gaat groen

De deelauto

Dit jaar besteedt de Votulastkrant in een 6-delige rubriek aandacht aan duurzame initiatieven in de wijk. In dit nummer: de deelauto.

Op oude foto's van onze wijk valt direct op dat er geen auto's in het straatbeeld zijn. Brede straten met veel groen, spelende kinderen en fietsers. Dat is tegenwoordig wel anders. De brede straten zijn smaller gemaakt door parkeervakken en ook bomen moesten hier voor wijken. Deze parkeervakken staan vol met auto's. En ongetwijfeld staan daar auto's tussen die nauwelijks gebruikt worden. Een dure hobby voor de eigenaar, je betaalt tenslotte ook voor de auto als je hem niet gebruikt.

Voor juist deze eigenaren is er een perfecte oplossing. Zoals u waarschijnlijk wel gemerkt heeft, staan er ook in Votulast sinds enkele jaren bij enkele parkeervakken borden die aangeven dat het vak gereserveerd is voor een deelauto. Een noviteit is dat bij sommigen nu ook een paal met een verlengsnoer staat. Deze is bedoeld om een elektrische deelauto op te laden. Dus dubbele duurzaamheid: een auto delen waardoor het blik in de straat gereduceerd wordt, en elektrisch rijden, waardoor de schadelijke uitstoot in de stad sterk verminderd wordt. En goed voor de portemonnee. Maar wie initieert deze initiatieven? De auto's die in deze vakken staan zijn van Autodate en Greenwheels.



"Ik kwam er op een gegeven moment achter dat ik steeds minder kilometers reed in mijn eigen auto. Ik ga met de fiets naar mijn werk en om nou alleen voor de boodschappen een auto te hebben vond ik een beetje overdreven," vertelt Frank de Rooij bij het oplaadpunt aan het Willem van Noortplein. De Peugeot iOn die Frank net geparkeerd heeft wordt door het net nieuwe oplaadpunt voorzien van groene stroom. Het oplaadpunt en de auto maken onderdeel uit van een proef met als doel duur-zame mobiliteit in de praktijk te stimuleren en wordt ondersteund met subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De gemeente Utrecht stimuleert elektrisch rijden en autodelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

Frank: "Ik vind het extra prettig dat deze auto elektrisch is omdat ik vooral korte ritjes maak in en om de stad. Met een gewone auto zijn die korte ritjes extra vervuilend voor het milieu en slecht voor de auto. De iOn zou het ruim 100 kilometer moeten uithouden op een batterij maar zo ver hoef ik vrijwel nooit te rijden."

Deelauto's vervullen een behoefte van mensen die te weinig rijden voor een eigen auto, verbeteren de luchtkwaliteit, en er is minder ruimte nodig om al ons eigen blik te parkeren, waardoor er meer ruimte komt voor groen en de straten weer lekker breed kunnen worden. HJB

Lees meer over: Wijkverhalen

Reageer

Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.

Reactie
Uw naam
Dit veld niet invullen!
Uw email
uw e-mailadres verschijnt niet op de site
 

Zoeken in votulastkrant.nl

Ook in deze krant

2012 no. 1, januari 2012

Meewerken aan de Votulastkrant?
lees artikel

Huisarts Redeke neemt afscheid
lees artikel

Waterpolo
lees artikel

In vrijheid verbonden: samen ouder worden
lees artikel

De deelauto
lees artikel

Torteltuin is hersteld na inbraken
lees artikel

Belastingkantoor heeft zijn langste tijd gehad
lees artikel

Marjolijn
lees artikel

Solidariteit: broodnodig!
lees artikel

Votulastladder
lees artikel