Rara wat komt er langs mijn raam?
Als je het niet weet, zie je het niet, maar Maaike Sluis heeft een verkeers-tel-cameraatje achter haar raam op de Hopakker hangen. Vanaf de eerste verdieping houdt de camera bij hoeveel verkeer er langs haar huis komt.
Door een nieuwsbrief van Milieu Centraal leerde Maaike de community ‘Samen Meten Utrecht’ ken- nen. Het leek haar interessant om als bewoner mee te meten aan de omgeving. “Het is leuk dat burgers kunnen bijdragen aan wetenschap.” En ze ging naar een voorlichtingsbijeenkomst. Voor het project ‘Telraam’ werden de raamcamera’s door de provincie gefinancierd. “Voor andere meetprojecten moet je soms zelf de apparatuur in elkaar knutselen, maar ik kon deze camera met raspberry pi (een mini computer) gewoon installeren.”
Foto: Marcel Venderbosch
meten is weten
Het cameraatje hangt er sinds juni. Het maakt onderscheid tussen voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtverkeer. “Mijn camera ‘ziet’ alleen de voetgangers aan de overkant,” vertelt Maaike, “maar wel al het wegverkeer.” De beelden zijn zo laag in resolutie dat mensen en voertuigen niet herkenbaar in beeld zijn. De software identificeert het soort weggebruiker aan de vorm. Maaike zag in de telresultaten terug dat de Van Asch van Wijckbrug afgesloten was: “Er kwam veel minder vrachtverkeer langs. Dat komt nu langzamerhand weer terug.”
opzij opzij opzij
De meetgegevens zijn ‘open-source’ dus voor iedereen online te bekijken. Op de kaart is te zien dat er 1860 camera’s in Nederland aan het tellen zijn. Inzoomend blijken er in Votulast op de Willem van Noortstraat, de Weerdsingel Oostzijde en Koekoekstraat ook camera’s te hangen. Op de Hopakker kwamen de eerste twee weken van augustus 17962 auto’s langs volgens de metingen. Op de Willem van Noortstraat waren dat er 52293. En blijkbaar heeft in de ochtend iedereen haast, want tussen 7:00 en 9:00 wordt er het hardst gereden.
voor iedereen te zien
Het is heel nuttig om metingen te doen, vindt Maaike. “De gemeente doet het incidenteel, maar die kabels over de weg kosten veel meer en die data worden in kastjes opgeslagen die weer uitgelezen moeten worden. De gegevens van Telraam zijn via de website meteen toegankelijk voor iedereen. Bovendien maakt de camera onderscheid tussen fietsers, auto’s en vrachtwagens terwijl de kabels fietsers niet tellen.”
meedoen?
Dit najaar zijn er weer nieuwe Telramen beschikbaar. Om mee te doen in de volgende ronde moet je je voor 1 oktober aanmelden. In het kader van de Utrechtse Mobiliteitsweek organiseert Samen Meten Utrecht half september een webinar over Telraam, met meer uitleg over het hoe en waarom, en het belang van het systeem. Of je vraagt Maaike even. MV
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2022 No. 5, Oktober
Einde buurland (nu echt) in zicht
• lees artikel
Votulalalast
• lees artikel
Struikelstenen doen stilstaan bij oorlogsslachtoffers
• lees artikel
Kinderdagverblijf Nijntje 50 jaar
• lees artikel
Wijk in de steigers
• lees artikel
Rara wat komt er langs mijn raam?
• lees artikel
Oud & Wijk
• lees artikel