Naar de brugklas! (met een steuntje in de rug)
Na de zomervakantie naar de brugklas? Het is voor veel kinderen (én hun ouders) een spannende en soms moeilijke overgang. Dankzij vrijwilligers van stichting Taal Doet Meer wordt de overgang naar de middelbare school voor anderstalige gezinnen in Utrecht een stuk makkelijker. Eén van die vrijwilligers is Marieke Hertoghs uit de Hopakker.
Vier jaar geleden gaf Marieke zich op als vrijwilliger voor het programma School’s Cool van de stichting Taal Doet Meer. Haar dochter zat toen net een jaar op het St. Gregorius College. Marieke ontdekte hoeveel kinderen er aan het einde van de brugklas overgingen naar een lager niveau in de tweede klas. Zo zonde.
Marieke Hertoghs. Foto: Raymond Dekker
Ik zag hoeveel tijd ik besteedde om mijn dochter te helpen in de brugklas. Ik dacht: misschien als meer kinderen hulp krijgen, dat het dan niet nodig is om naar een lager niveau te gaan.”
Wegwijs maken
Via Taal Doet Meer wordt Marieke gekoppeld aan een leerling met een taalachterstand bij haar in de buurt. Het idee is dat je in een periode van anderhalf jaar wekelijks een paar uur naar de leerling en het gezin toegaat. Samen bekijk je waar de behoeften liggen in de periode van eind groep 8 tot en met december in de tweede klas. Marieke: “Het doel is om de leerling zijn of haar weg te laten vinden in het nieuwe schoolleven. Daarnaast ben je er ook om de ouders te ondersteunen.” Marieke was bijvoorbeeld regelmatig met hen aanwezig bij de 10-minutengesprekken.
Direct iets betekenen
“Het is fijn dat je direct iets belangrijks kunt betekenen voor iemand,” vertelt Marieke. “Deze leerling is overgegaan dankzij mijn begeleiding. Dat voelt ontzettend goed. Bij ieder bezoek voel je hoe nuttig het is.” En het allermooiste? “Ik heb hem zelfvertrouwen gegeven.” Na het begeleidingstraject is er nog steeds wederzijds contact tussen Marieke en het gezin. Zo gaat ze regelmatig wandelen met de moeder en komt de leerling nog weleens bij haar langs. Hoewel het traject vanuit de stichting halverwege de tweede klas stopt, is Marieke op eigen initiatief doorgegaan. Inmiddels heeft hij zijn examens gehaald. “Daar ben ik zo blij om! Al had ik soms bijna meer stress dan hij zelf had,” vertelt ze lachend.
Begeleiding op afstand
Marieke gaat nu door met een ander vrijwilligerstraject bij Taal Doet Meer, als taal- en huiswerkmaatje. “In de coronacrisis is er veel behoefte aan steun voor kinderen met begeleiding op afstand.” In dit programma begeleid je een Utrechtse jongere in de leeftijd van 8 tot 16 jaar en probeer je hem of haar te helpen met studie- en taalvaardigheden.
Kijk voor meer info op taaldoetmeer.nl MB
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2020 no. 4, Juli
Ervaringen van de nieuwe wijkagent
• lees artikel
Woorden in de wijk
• lees artikel
Naar de brugklas! (met een steuntje in de rug)
• lees artikel
Verzameld werk
• lees artikel
Leven in tijden van corona
• lees artikel
Vroeger & vandaag
• lees artikel
25 jaar gezelligheid
• lees artikel
Pleisterplaats
• lees artikel