Rubriek: Wijk als werkterrein
Dag in dag uit op straat in Votulast: dan leer je de buurt wel kennen. Wat maken ze mee, de mensen die werken op de straten in onze wijk?
Hij was stuurman op de grote scheepvaart en reisde de wereld over. Nu is zijn werkterrein het water in de stad Utrecht: sluiswachter Patrick Gubbels.
‘Algemeen havenbeambte’ heet de functie en is veel breder dan alleen sluiswachter, vertelt Gubbels. “We werken met een stuk of acht man in ploegendienst. Naast de sluis bedienen we ook de bruggen, we doen de baggerboot, varen de bierboot en de ecoboot.” En ze zijn havenmeester van de passantenhaven. Het vaarseizoen eindigt 15 oktober, de laatste twee weken van de maand worden de brug en de sluis van 9.00 tot 16.30 bediend. Na die tijd moeten boten die de stad in of uit willen zich 24 uur van tevoren melden. Op 15 april begint het seizoen weer.
Even schutten
Het is rond het middaguur en een zonnige dag, en er komt net een motorjachtje vanaf de Vecht de sluis invaren. “Ik moet even schutten, ik kom zo bij je,” zegt Gubbels. In de zomerse drukte werken er meer mannen, nu doet hij het in zijn eentje: de sluisdeuren dichtdraaien, de schuiven bedienen, het voetgangersbruggetje afsluiten en draaien...
Net als hij de deuren naar de stad wil openen gaat de telefoon: de brugwachters, die in Hoograven met camera’s de bruggen in de gaten houden en kunnen bedienen, waarschuwen dat er nog een bootje voor de sluis ligt. Dat had Gubbels al gezien, maar eerst moet het motorjacht dat al in de sluis ligt de stad in.
Afstandsbediening
“Die bruggen gaan nu met afstandsbediening, vroeger moesten we van brug naar brug fietsen. Dat was wel leuk, dan had je meer communicatie met mensen. Nu gaat het via een praatpaal.” Even later komen de schippers van het bootje vragen wanneer de sluis aan de Vechtkant opengaat. Het duurt ongeveer twintig minuten voordat het water weer op niveau is, dus ze moeten nog even wachten. “Nu is het mooi weer, en nog wat drukker,” vertelt Gubbels, “maar in de winter ligt het allemaal stil, dan doen we onderhoud, en varen we met de baggerboot, de Nieuwegracht schoonmaken. We halen wel drieduizend fietsen per jaar uit het water.” Het is een leuke job, vindt Gubbels. Maar soms mist hij wel het vrije zicht van het grote water. MV
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2015 no. 6, December
Belastingkantoor gaat tegen de grond
• lees artikel
Wijk als werkterrein
• lees artikel
Plein met fleur
• lees artikel
Over de grens
• lees artikel
Schatzoeken in het park
• lees artikel
Tweede leven voor een boom
• lees artikel
Het verhaal achter de muziek
• lees artikel
De rotonde aan de Weerdsingel
• lees artikel